kuva täältä |
Molemmat elokuvat piirsivät ehkä yllättävänkin samankaltaisen kuvan kaoottisesta suurkaupungista, jonne tulvi pakolaisia (juutalaisia) Euroopasta ja Venäjältä; onnenonkijoita, sotilaita ja virkamiehiä Euroopasta jaYhdysvalloista sekä miehitysjoukkoja Japanista. Huikeissa kasinoissa ja yökerhoissa virtasi raha, piipuissa oopiumi, kaduilla veri. Jännitteitä ja poliittisia juonitteluja kiinalaisten ja japanilaisten, japanilaisten ja muiden tulokkaiden välillä. Suurta kurjuutta ja suurta rikkautta ja kuin viimeistä päivää eläviä ihmisiä ympäri maailmaa. Se on jotenkin kauhean kiehtovaa (sillä tavalla kuin nyt esim. sota, kulkutaudit, riippuvuudet ja vallanhimo ovat - eli fiktiossa :-)).
Gong Li, kuva täältä. |
The White Countess ei välttämättä ole elokuvana mitenkään ratkaisevasti parempi kuin Shanghai, mutta siinä on pääosassa Ralph Fiennes, joka saa minulta pelkkää myötämielistä hyrinää (aina). Sitäpaitsi elokuvan on käsikirjoittanut yksi lempikirjailijoistani: Kazuo Ishiguro.(*) Mitä muuta voi ihminen toivoa?
Shanghai on enemmän dekkari ja The White Countess enemmän draama. Molempien varsinainen päähenkilö on Shanghai itse.
(*) Mistä tuli mieleeni, että Ishiguron When We Were Orphans (suom. Me orvot) sijoittuu sekin osittain oopiuminhuuruiseen Shanghaihin. Tämä oli ensimmäinen lukemani Ishiguron kirja ja teki lähtemättömän vaikutuksen (vaikka yrittävät väittää, ettei se ole Ishiguron onnistuneimpia teoksia edes Ishiguron mielestä).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti